Historia tramwaju elektrycznego w Bielsku-Białej rozpoczyna się w 1895 r. (linia była jedną z pierwszych na ziemiach polskich). Tramwaje eksploatowała początkowo Bielsko-Bialska Spółka Lokalna Kolej Żelazna (Bielitz-Bialaer Local-Eisenbahngesellschaft), a od 1897 r. Bielsko-Bialska Spółka Elektryczna i Kolejowa (Bielitz-Bialaer Electricitats und Eisenbahn Gesellschaft).
Linia liczyła blisko 5 km długości i była jednotorowa, z 7 mijankami i 14 przystankami. Biegła od dworca kolejowego w Bielsku do Cygańskiego Lasu (Zigeunerwald) dzisiejszymi ulicami: 3 Maja, Zamkową, 1 Maja, Placem Adama Mickiewicza, Partyzantów, Gen. Józefa Kustronia, Bystrzańską i Olszówki. Tabor składał się z 5 wozów motorowych mogących jeździć w dwóch kierunkach (linia nie posiadała końcowych pętli) oraz 2 wozów doczepnych.
Fotografia (ok. 1896 r.) przedstawia końcową stację tramwajową w Cygańskim Lesie. Widoczna drewniana poczekalnia dla pasażerów, budynek restauracji oraz wóz motorowy i wóz doczepny.
Fotografia z przewodnika Karla Kolbenheyera, Führer durch die Beskiden im Gebiete der Section Bielitz-Biala des Beskiden-Vereines, Bielitz 1901.
Szerzej o bielskich tramwajach: Jerzy Polak, Historia bielskiego tramwaju 1895-1945, Bielsko-Biała 1998.